Adem'in Yaratılışı Tablosunun Anlamı Nedir ?


Vatikan'da Sistin Şapeli'nin tavanında yer alan 9 adet "Yaratılış" betimlemesinden biri olan "Adem'in Yaratılışı" freski günümüzün en önemli ikonlarından biridir. Bu freskteki kompozisyon tarihte ilk kez Michelangelo tarafından tasarlanmamış olsa da Michelangelo'nun yapıtı bu tasviri en güçlü şekilde yapan eser olduğu için en bilinen versiyon haline gelmiştir.

Eser çapraz bir çizgi ile iki parçaya ayrılabilir. Birinci parça, yeryüzü üzerinde "Cennet Bahçesi"ni (ing. Garden of Eden) temsil eden soldaki parçadır. Adem'in kendini zorlukla destekleyen yarı cansız, güçsüz bedeni Cennet Bahçesi'nde hayat bulmayı beklemektedir. İkinci kısımdaki boşlukta hareket halindeki Tanrı ve beraberinde melekleri görünmektedir.


Tanrı'nın parmağının Adem'in parmağı ile birleşmek üzere olduğu nokta resmin ortasına denk gelir ve seyircinin tüm dikkatini bu bölgeye çeker. Bu kısım tam da yeryüzü ile gökyüzünün birleştiği alandır. Michelangelo'nun resmederken kullandığı teknik o kadar güçlüdür ki boşlukta hızla yol alan Tanrı'nın biraz sonra Adem'in parmağına dokunarak ona can vereceğini ve Adem'in güçsüz bedeninin canlanıp ayaklanacağını hissederiz.


Michelangelo'nun Tanrı figürü Sistin Şapeli'ndeki diğer eserlerde olduğu gibi açık pembe kumaşlar ve bordo renkli bir pelerin içinde gri saçları ve sakalı ile yaşlı görünümlü fakat aynı zamanda güçlü bir bedene ve keskin yüz hatlarına sahip bir erkek figürüdür.


İncil'de Tanrı'nın insanı kendi görüntüsünü yansıtacak şekilde yaratmış olduğu belirtilmiştir. Resim'de yer alan Tanrı ve Adem figürlerinin fiziksel benzerliği bu nedenle dikkat çekicidir.


Resimdeki ilginç ve tartışmalı noktalardan biri Tanrı'nın sol kolunun hemen altında yer alan figürdür. Bu figürün kimliği birçok eleştirmen tarafından "Havva" olarak yorumlanmaktadır. Diğer melek figürlerine göre daha zarif hatlara sahip bu figürün Tanrı'nın yaratmış olduğu, fakat henüz dünyaya göndermediği Havva olduğu iddia edilmektedir.


Konum: Sistin Şapeli "La Cappella Sistina", Vatikan

Tarih: 1511 civarı
Dönem: Rönesans
Alt Grup: Yüksek Rönesans "High Renaissance"