Judith Holofernes’in Başını Keserken Tablosunun Anlamı Nedir ?


Caravaggio’nun bu eseri ilk bakışta vahşet içerikli bir sahneyi gözler önüne serse de derinlemesine incelendiğinde daha fazlasını içerdiğini göreceksiniz. 

Apokrif'te anlatılan eserin temel aldığı hikayeyi incelersek: Yahudi bir dul olan Judith, halkını Asurlular’ın istilasından kurtarmak için Asur Generali Holofernes’i öldürmekle görevlendirilmiştir. Yanındaki hizmetçisi Abra ile birlikte Asur kampına hain bir Yahudi kisvesi altında sızan Judith birkaç gün içinde Holofernes’i kendine aşık etmeyi bilecektir. Bir ziyafet sonrası baştan çıkarıp, içirip sarhoş ettiği Holofernes’in kafasını bizzat kendi kılıcı ile kesecektir. Kamptan bir çantada Holofernes’in kafası ile çıktıktan sonra Asurlular içinde korku salacak ve kaçıp gitmelerini sağlayarak Yahudileri kurtaracaktır. Hikaye aslında Erdem’in Günah karşısındaki zaferini simgelemektedir. 


Caravaggio bu eserde Holofernes’in tam kafasının kesildiği dramatik anı seyirciye sunar. Burada aynı zamanda sunduğu insan hayatının en çarpıcı noktasıdır: yaşamdan ölüme geçiş. Holofernes’in dönmüş gözleri artık yaşamakta olmadığını gösterip ölüme işaret ederken, kasılmış vücudu, yatak örtüsünü sıkan eli ve bağırışı yaşama dair işaretlerdir.


Judith Holofernes’in kafasını keserken kızgın bir görünümün yanı sıra tereddüt de içeren bir bakışla bakmaktadır. Yaptığı eylemin erdemli sebebine rağmen günahın korkutuculuğu ve eylemin korkunçluğu Judith’i çekingen ve iğrenme dolu bir bakışa sahip kılar. Judith’in hemen yanında duran Abra ise bu ifadeye zıtlık oluşturacak şekilde azmettiren ve cesaret veren bir bakışa sahiptir. Judith’in ardındaki itici gücün bu hizmetçi olduğu düşüncesi uyanır seyircide. Abra'nın birazdan içine Holofernes’in kafasını koyacağı kumaş parçasını nasıl hırsla elinde sıktığına dikkat edin.


Eseri bu kadar çarpıcı kılan en önemli nokta ise Caravaggio’nun kullandığı ve sanatta devrim yaratan tekniği “chiaroscuro”dur (karanlık-aydınlık). Karanlık bir fon üzerinde gölgelerin arasında beliren çok aydınlık, parlak tonların çarpıcı kontrastı Caravaggio’nun tarzını göz alıcı yaparken bir yandan da seyirciye daha etkili bir görsel sunar. Bu tarz, Caravaggio dönemi sonrasında da birçok ressamı etkilemiş ve sanat tarihinde önemli bir boyut açmıştır.


Konum: Barberini Sarayı “Palazzo Barberini”, Roma

Tarih: 1598-1599
Dönem: Barok
Alt Grup: İtalyan Barok "Italian Baroque"