Beşaret, Arapça müjde, iyi haber anlamına gelir. Müjde kelimesinden de anlaşılacağı gibi bu resmin konusu, İsa'nın mucizevi varoluşunun Meryem'e bildirilmesidir. Hristiyanlık İnancı temalı resmin temel konularından biri olan Beşaret, Cebrail tarafından Meryem'e İsa'ya hamile olduğunun bildirilmesini işler.
Peki Hemen hemen her resimde çok benzer temel özelliklerle temsil edilen beşaret konusunun temel özellikleri nelerdir ?
1) Meryem önünde bir kitap açılı olarak, genelde oturmuş veya diz çökmüş şekilde resmedilir. Önünde yer alan kitap Hristiyanlık öncesi öğretilerin yer aldığı Eski Ahit, yani Museviler'in Tanah'ıdır (İsa'nın gelişi ile Yeni Ahit yani İncil oluşturulacaktır). Meryem sükunet içinde önündeki kitabı okurken karşısında beliren Cebrail'in görüntüsüne şaşkınlıkla bakmaktadır.
2) Genelde mekan olarak Meryem'in yatak odası tercih edilirken bu eserde Meryem'in odasının bahçeye açıldığı kapı tercih edilmiştir. Resmin en sağından Meryem'in yatağının bir kısmı görünmektedir. Arka plandaki görünüm aslında Kudüs olmalıdır. Fakat, Rönesans dönemi sanatın etkisi ile arka planda İtalya'nın Toskana bölgesinin yeşil tepeleri ve ağaçlıkları resmedilmiştir.
3) Cebrail Meryem karşısında diz çökmüş ve Meryem'e Tanrı'nın müjdesini iletmektedir. Renkli kanatları ve canlı renkli giysileri ile Cebrail Rönesans dönemi eserlerde kolaylıkla ayırt edilebilir. Bu resimde de aynı belirgin özellikler göze çarpmakta.
4) Cebrail'in elinde yer alan beyaz zambaklar Meryem'in el değmemişliği, temizliğini ve bekaretini simgeler. Beşaret konulu resimlerin hemen hepsinde Cebrail'in elinde veya odanın bir köşesinde bir beyaz zambak demetine rastlamak olasıdır.
Bu eser Leonardo da Vinci'nin de stüdyosunda öğrenci olarak çalıştığı Verocchio tarafından başlanmış; fakat Leonardo tarafından tamamlanmıştır. Özellikle Cebrail figürünün Leonardo'nun elinden çıktığı bilinmektedir.
Eserle ilgili bir diğer önemli özellik de Meryem'in önünde yer alan mermer tablanın aslında Verocchio'nun aynı yıllarda Piero ve Giovanni di Medici için yapmış olduğu mezarın görüntüsüne sahip olmasıdır.
Manzara elemanlarının bulanık ve belirsiz sınırları seyirciye çok uzak mesafelere dair bir yanılsama sunar. Leonardo'nun perspektif, atmosfer olayları ve gün ışığının nesneler üzerindeki etkisi üstüne yapmış olduğu çalışmaların sonuçları resmin detaylarında görülmektedir.
Konum: Uffizi Galerisi "Galleria degli Uffizi", Floransa
Tarih: 1472 - 1475
Dönem: Rönesans
Alt Grup: Yüksek Rönesans "High Renaissance"