Bazille'in Atölyesi Tablosunun Anlamı Nedir ?



Paris'te 1870'lerin başında ortaya çıkıp 1880'lerde devam eden İzlenimcilik akımı Fransız Güzel Sanatlar Akademisi'nin yöntemlerine karşı bir duruş olarak gelişmiş ve akademik kurallara bağlı kalmak yerine yeni yöntemleri deneyimleyen eserler üreten bir akıma dönüşmüştür. İzlenimci ressamlar Akademi'ye karşı duruşları sebebi ile gruplaşarak bir araya gelmiş ve birbirlerini desteklemişlerdir.

İzlenimci ressamlardan biri olarak kabul edilen Frederic Bazille, diğer İzlenimci ressamlar Sisley, Monet, Renoir ve Manet ile birlikte çalışmış olmasına rağmen; 29 yaşındaki erken ölümü sebebiyle, eserleri İzlenimci sergilerde yalnızca ölümünden sonra sergilenebilmiştir.

Söz konusu eserdeki atölye Bazille'in bir diğer ünlü ressam Renoir ile 1868 ve 1870 arasında paylaştığı "9 Rue de la Condamine, Paris" adresindeki atölyesidir.

Ailesine yazdığı mektuplardan birinde eserden söz eden Bazille, atölyesini arkadaşları ile dolu biçimde resmederken keyif aldığını, hatta resimde kendisinin portresini de ressam Manet'nin yaptığını belirtmiştir.

Eserde görülen Bazille'in ünlü arkadaşlarından Renoir eserin solundaki masanın üzerine oturmuş yukarıdaki merdivenden aşağı bakan ünlü Fransız yazar Emile Zola ile konuşurken resmedilmiştir. En sağda piyanonun başında oturur görülen Bazille'in yakın arkadaşı, sanat koleksiyoncusu Edmond Maitre'dır. Tuval önündeki iki figürden solda sigara içen Monet ve elinde şapka ve bastonu ile görülen ise Manet'dir. Tuvalin önünde görünen uzun boylu figür de Bazille'in kendisidir ve mektubunda bahsettiği gibi bu figür Manet tarafından resme eklenmiştir. Manet'nin keskin ve canlı fırça darbeleri eserde Bazille'in tarzından farklı biçimde görülür.

Atölyenin duvarlarında irili ufaklı görünen tablolar Bazille'in kendisine ve arkadaşlarına ait gerçek tablolardır. Piyanonun hemen üzerindeki küçük ölüdoğa tablosu Bazille'in arkadaşı Monet'yi finansal açıdan desteklemek için satın aldığı tablolardan biridir. Oldukça varlıklı bir aileden gelen Bazille, diğer ressam arkadaşlarını desteklemek amacıyla onların eserlerini satın almış ve onların mali sıkıntılarını bir nebze olsun rahatlatmaya çalışmıştır. Bu finansal destek, aynı zamanda İzlenimci akımın gelişmesine de kaydadeğer ölçüde katkıda bulunmuştur.

Bazille'in Akademi Sergi Salonu Salon de Paris tarafından dönemin akademik standartlarına uygun bulunmayarak reddedilmiş birçok başka eseri atölyede yer bulmuştur. Kanepenin üzerinde görünen henüz bitmemiş ve çerçevelenmemiş Giyinme "Toilette" ve Ağı ile Balıkçı "Fisherman with a Net" Bazille'in eserleridir. Benzer şekilde Salon Paris tarafından reddedilmiş bir Renoir eseri, İki Kişi ve Peyzaj "Landscape with Two People" da ve finansal destek amaçlı Bazille tarafından satın alınmış ve kanepenin üzerine geniş bir çerçeve ile yerleştirilmiştir.


Giyinme "Toilette" - Bazille (1868)
Ağı ile Balıkçı "Fisherman with a Net" - Bazille (1868)
Bazille'in eseri ressamın kendine has canlılığını ve ayrıntılara düşkünlüğünü yansıtır. Geniş ve sade görünümlü, gri tonları hakimiyetindeki atölye, geniş ve yüksek pencerenin yanı sıra, açık pembe kanepe ve kırmızı kestane sandalyenin renkleri ile de aydınlanmıştır. 

Bazille kendi atölyesini Akademi tarafından reddedilmiş resimleri ile birlikte resmederken Akademi'ye dair eleştirisini ve kişisel sanat algısını vurgulamaktadır. Eseri tamamladıktan yalnızca birkaç ay sonra Fransa-Prusya Savaşı'nda hayatını yitirmesi, eserin Bazille'in yaşamına dair bir belge niteliği taşımasına sebep olmuştur.

Konum: Orsay Müzesi "Musée d'Orsay", Paris
Tarih: 1870
Dönem: 19. Yüzyıl
Akım: İzlenimcilik "Impressionism"