"Ben genellikle gecenin gündüzden daha canlı ve daha zengin renklere sahip olduğunu düşünmüşümdür."
Bu sözlerin sahibi ressam Vincent Van Gogh, ünlü gece tablolarında parlayan yıldızlarını hafızalara kazımıştır. Yıldızlı Gece "Starry Night" ve Rhone Üzerinde Yıldızlı Gece "Starry Night over the Rhone" eserleri ile birlikte bir üçlemeyi oluşturduğu düşünülen diğer eser Gece Teras Kafe'dir. Her üç eserin ortak noktası Van Gogh'un mavi tonlarındaki gece gökyüzünü en sevdiği renk olan sarı renkte ışıltılarla dengeleyip resmetmesidir. Bu eser bir yıl sonra yapılacak olan diğer ikisinin öncüsü, yıldızlı gece gökyüzünün ilk kez kullanıldığı Van Gogh tablosudur.
Rhone Üzerinde Yıldızlı Gece "Starry Night over the Rhone" - Van Gogh |
Tera Kafe "Café Terrace" günümüzdeki görünümü |
Kafenin ön duvarı ve tentesinin içi asılı lambadan gelen sarı ışıkla altın sarısından limon sarısına uzanan bir yelpazede canlı tonlarda parıldamaktadır. Gecenin mavisi ve karanlığı ile güzel bir zıtlık yaratan bu sarı renk, seyircinin mekanla özdeşleşmesini ve samimi biçimde sığınmak için kafeye yönelmesini sağlar. Masalarda oturan konuklar ve hizmet eden garsonla sıcak bir ortam yaratan kafenin önplandaki boş maşa ve sandalyeleri seyirciyi rahatsız etmez bile.
Perspektif sayesinde seyircinin bakışı ve resimdeki ögeler eserin en gerisinde yolun sonundan öne doğru gelen atlı arabaya doğru bir girdaba kapılmış gibi çekilir. Bu harekete rağmen kafede keyif yapan insanlar, sokakta dolaşanlar, yavaşça ilerleyen atlı araba, sağ tarafta ışıkları yanan küçük dükkan, yukarıdaki bloklarda görülen küçük ışıklar ve gökyüzü resmin geneline hakim bir sakinlik ve dinginlik oluşturur.
Eser, Van Gogh'un en güzel tablolarından biri olarak kabul edilmesinin yanı sıra ışıkla dolu, gecenin karanlığına rağmen aydınlık ve huzur içinde bir görünüm sergiler. Bu Van Gogh'un kısa hayatı boyunca ulaşmaya çabalayıp başaramadığı, fakat ilginç biçimde eserlerine aktarabildiği huzurdur.
Konum: Kröller-Müller Müzesi "Kröller-Müller Museum", Otterlo
Tarih: 1888
Dönem: 19. Yüzyıl
Akım: Ard-İzlenimcilik "Post Impressionism"